Monday 18 September 2017

Lot to observe and learn

Setelah beberapa purnama tidak menjelmakan diri, aku kembali membebel dengan topik yang tak berapa nak buat orang baca entry ni.

2017. Tahun yang aku rasa banyak sangat terjadi. Maybe sebab aku dah habis belajar and aku TERpaksa sesuaikan diri untuk hidup berdikari dan cari duit sendiri(sebelum ni pun cari duit sendiri tapi kalau tak cukup mintak je kahkahkah).

Tahun ni so many things happen, bukan saja kat diri aku tapi to all Malaysian. Ye lah, beberapa bulan lalu kita semua terkesan dengan kematian Allahyarham Farhan. Bulan ni pulak kematian pelajar pelajar dan guru tahfiz. Malaysia bersedih. Semoga mereka diletakkan di golongan yang beriman.

Back to my topic, just by observing what happen dengan sekeliling dan diri aku sendiri, aku banyak ambik iktibar dan kepositifan(maaf adik adik perkataan ni takde dalam kamus dewan) dari benda yang terjadi. Sepanjang aku hidup aku belajar banyak benda dan dari benda benda ni lah aku ingin jadi lebih baik dari semalam.

Kalau sebelum ni aku selalu nilai orang dari segi rupa, sekarang aku tahu rupa tak janjikan kebahagiaan. Ada rupa tapi perangai mengalahkan syaitan pun mana ada orang nak. Ya, dulu aku jenis cari boyfriend tengok muka. Nak yang handsome, kulit putih, ala korea, sweet talker(Allahu), and kesimpulannya perfect. And now, aku tahu manusia tak perfect and I can't beg for something that incredibly perfect kat dunia ni sebab manusia dicipta serba kekurangan. Kalau nak kesempurnaan belum tiba waktunya. Sekarang dah sedaq dah(muka insaf). Alhamdulillah, setelah melalui fasa fasa menyedihkan sebab putus cinta dengan lelaki perfect(sangat) before ni, sekarang aku dah jumpa lelaki yang inshaa Allah boleh bahagiakan aku dunia akhirat(okay tahun depan aku kawin gais). 

Before ni aku suka kawan ramai. Lagi ramai lagi bagus sebab tak rasa sunyi. Tapi 10 orang kawan, masa susah 2 3 je yang stick around. Lagi dahsyat ada yang tikam belakang aku. Depan dia bagi emas belakang di tikam aku guna pisau, razor blade dan segala yang tajam. Lagi lagi la yang depan kau dia puji kau, lepastu diam diam dia kutuk kau kat member kau yang lain. Now I know, quality tu penting. Samala macam beli barang makeup. Terimalah kat member yang sentiasa stick ngan aku even tho you alls know i ada banyak flaws. Muah.

Seriously, umur 22 banyak sangat benda aku nak kena deal nak kena hadap. Termasuk segala kutukan manusia sekeliling. Lagi lagi orang yang belum jumpa aku tapi bila orang lain start cerita hal buruk tentang aku, diorang kutuk aku beramai ramai lagi kaw. Lagi lagi bila member boyfriend aku. Tipu tak down sampai sekarang rasa berbekas walluahalam. Aku nak kena deal dengan dompet lagi,tahan nafsu daripada membeli barang barang yang mungkin membazir dan aku berjimat cermat jugak untuk kawin next year. Lagi lagi nak kawin ni, ramailah bertukar jadi syaitan nak hasut hasut. Allah sedihnya tapi nevermind then. I let it slide.

Banyak lagi benda aku nak kena tempuh di hari hari mendatang. Semua yang atas ni cuma basic untuk dapatkan hati dan jati diri yang kuat. Semoga aku lebih kuat untuk tempuh segala dugaan mendatang. Blog aku kali ni aku sangat positif. Euww. Okay fine. 

No comments:

Post a Comment

© Membebelbebel | Blogger Template by Enny Law